Tips om de feestdagen gezond door te komen

Geschreven door Nicolette Ottolini. Gepost in Nieuws

De december maand is altijd een moeilijke maand voor mensen die willen afvallen en gezond proberen te leven. Door de kou, regen en wind zijn veel mensen zowiezo al geneigd om zware maaltijden te nemen en natuurlijk alle verleidingen met de feestdagen. Het is helemaal niet nodig om alleen wortels te knagen, er is ook nog een gulden middenweg gelukkig. Enkele tips:
- Plan wat je gaat eten tijdens de feestmaaltijden en bedenk van te voren hoeveel je gaat eten, schrijf dit ook op en hou je eraan.

- Drinken – niet alleen is alcohol een echt dikmaker, je word er ook wat makkelijker door waardoor je sneller denkt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Drink veel water tussendoor. Koop eens extra lekker water in de speciaalzaak of doe het water in een mooie karaf met bijv schijfjes sinaasappel/citroen/munt, ziet er altijd feestelijk uit!

- Zorg dat je naast de kerststol, bonbons, oliebollen en vette hapjes alternatieven vooraan in de kast hebt zoals knabbelgroente, fruit of zuur zoals augurken/ui etc

- Maak een extra lange bos/strand/duin wandeling

- Plan een extra bezoek aan de sportschool en/of een fijn spelletje met de wifit met de kids

- Kies voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Even geen kiloknallers maar mooie stukjes vlees, liefst natuurlijk mager zoals kip, bief of vis. Veel groente, sauzen op basis van tomatensaus of magere yoghurt ipv mayo, en maak zoveel mogelijk zelf zodat je weet wat je eet.

- Gezellig om lekker lang te tafelen, maar als er nog veel eten staat ben je geneigd toch nog wat te pikken van het een of ander. Dus borden in de keuken opschepppen, precies de hoeveelheid die jij wilt en bij gourmetten/fonduen, hou de gezonde hapjes in de buurt.

-Tips speciaal voor gourmetten:kies voor rode saus of magere slasaus. Tomatensaus: 1 of 2 tomaat raspen, knoflook erbij, provensaaalse kruiden, beetje olijfolie)bruin stokbroodmager vlees zoals biefstuk of tartaarwitte vis (‘s middags even besprenkelen met citroen sap, na min een kwartier goed afdrogen met keuken papier, hierdoor is het wat steviger zodat hij niet in de pan uitelkaar valt)), even door de bloem halen waardoor je eventueel wat kruiden door heen hebt gedaan, zoals knoflook poeder, indische kruiden garam salam, paella kruidenop de vega toer: courgette, aubergine, ui ringetjes, wortel in plakjes, gesneden paprika, plakjes tomaat, chmpignons etc. alles in dunne plakjes snijden, beetje olijfolie erbij, zee zout, prov kruiden of italiaanse kruiden zoals oregano erover. dit kan je in het pannetje bakken of bovenop de grote schaal.lekker veel salade

Veel mensen zijn tegenwoordig bewust met eten bezig dus je gasten zullen blij zijn als het weer niet zo’n schrans kerst wordt, bespreek het vooraf met ze en je zult merken dat je medestanders hebt. Of andersom: als je bij vrienden gaat eten, spreek van te voren af dat je niet veel wilt eten zodat je gastheer/vrouw niet blijft aandringen om je bord nog eens torenhoog vol te scheppen. Bedenk dat veel mensen juist aankomen tussen oud & nieuw en kerst en niet tussen kerst en oud & nieuw

Fijne & Gezonde feestdagen!!